Wat kost een huis?

Wat-kost-een-huisAls je een huis bezit, betaal je maandelijks een bedrag aan rente, aflossing van de hypotheekschuld, belastingen, verzekeringen en overige kosten. Dit zijn de periodieke kosten. Als je een huis koopt betaal je ook eenmalige kosten voor de aankoop van de woning. een deel van deze kosten is eenmalige aftrekbaar als je aangifte inkomstenbelasting doet.

We zetten alle kosten voor je op een rij. Achter de eenmalige aftrekbare kosten staat een (A) :

  • Kosten van de notaris voor het opstellen van de hypotheekakte (A).
  • Overdrachtsbelasting.
  • Notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte
  • Kosten van het kadaster in verband met de inschrijving van de hypotheekakte (A).
  • Advieskosten van de hypotheekverstrekker of bank voor het bemiddelen voor je hypotheek. Dit heette voorheen de afsluitprovisie (A).
  • Als je gebruik maakt van een makelaar, de makelaarscourtage.
  • Afsluitkosten. Dit is de beloning voor de bank of tussenpersoon voor het onderbrengen van jouw hypotheek bij een bepaalde hypotheekverstrekker. Deze kosten verschillen per aanbieder en zijn afhankelijk van de hoeveelheid werk die de adviseur verricht (A).
  • Eventuele taxatiekosten in verband met de hypotheek (A).
  • Eventuele kosten van Nationale Hypotheekgarantie. Bij het afsluiten van NHG betaal je eenmalig 1% over het totale hypotheekbedrag. Dit wordt ook wel de NHG borgtochtprovisie genoemd (A).
  • Vergeet ook niet eventuele verbouwings-, verhuis- en inrichtingskostenkosten, of aansluitkosten gas, water, licht, internet of kabel.

Meefinancieren eenmalige kosten
Zowel de aftrekbare als de niet-aftrekbare kosten kun je over het algemeen deels meefinancieren in je hypotheek. De rente hierover is dan veelal aftrekbaar. De maximale hypotheek ten opzichte van de waarde van woning wordt echter jaarlijks teruggebracht. Elk jaar kun je dus (iets) minder kosten meefinancieren. In 2018 moet je zelfs al deze kosten uit eigen middelen voldoen.

Hypotheek
De hoogte van je hypotheek wordt grotendeels bepaald door de koopsom van je huis. Toch zijn er nog allerlei bijkomende kosten (de kosten koper) waarmee je rekening moet houden, zoals financieringskosten. Deze eenmalige kosten kunnen meestal geheel of gedeeltelijk worden meegefinancierd.

Kosten koper
Als je een bestaand huis koopt, dan betaal je 2% van de aankoopsom aan belasting, de zogenaamde overdrachtsbelasting. Daarnaast krijg je ook te maken met notariskosten voor de akte van levering (ook wel transportakte of leveringsakte genoemd) en kosten van het kadaster voor het inschrijven van deze akte van levering. De overdrachtsbelasting en de kosten rondom de akte van levering worden samen ook wel kosten koper (k.k. in advertenties) genoemd. De kosten koper zijn veelal zo’n 6% van de koopsom. Dit is echter ook afhankelijk van de waarde van de woning. Bij een hoge waarde zal dit percentage lager (kunnen) zijn in relatie met een lage waarde. De kosten van de makelaar, hypotheekadviseur en notaris zijn de afgelopen periode sterk aan verandering onderhevig geweest. vergelijken loont!

Je bent verplicht een akte van levering te regelen bij een notaris. Door middel van inschrijving van deze akte in het kadaster ben je de wettelijke eigenaar van de woning. Iedere notaris hanteert zijn eigen tarief voor een akte van levering. Het loont daarom de moeite verschillende offertes op te vragen.